Open Access

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

Bài viết này tập trung phân tích nhận thức trao quyền của viên chức và người lao động (VC-NLĐ) tại hai trường đại học thành viên của Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh trong bối cảnh áp dụng mô hình tự chủ đại học. Mục tiêu là nhận diện và mô tả các yếu tố thuộc nhận thức trao quyền của VC-NLĐ, cũng như phân tích sự khác biệt trong nhận thức này giữa các nhóm dựa trên đặc điểm nhân khẩu và vị trí công việc của họ. Dữ liệu được thu thập từ phỏng vấn bản câu hỏi cấu trúc 318 VC-NLĐ, được lựa chọn theo phương pháp mẫu phi xác suất. Phương pháp phân tích dữ liệu bao gồm phân tích nhân tố khám phá, kiểm định độ tin cậy Cronbach's Alpha, và phân tích thống kê mô tả, T-test, và ANOVA. Kết quả cho thấy có bốn nhóm yếu tố nhận thức trao quyền được xác định gồm nhận thức về năng lực bản thân, nhận thức về cơ hội phát triển, nhận thức về khả năng ảnh hưởng và nhận thức về sự tự chủ. Nhận thức về sự tự chủ là yếu tố được đánh giá thấp nhất trong bố nhóm yếu tố. Có sự khác biệt trong nhận thức trao quyền ở VC-NLĐ phân theo giới tính, vị trí quản lý, chức danh nghề nghiệp và bằng cấp chuyên môn (ở trường ĐH KHXH&NV) và nhóm tuổi (ở trường ĐH KTL). Kết quả này gợi ý cần có sự can thiệp từ phía nhà quản lý trường học để nâng cao nhận thức trao quyền, thúc đẩy sự tự chủ và cam kết của VC-NLĐ, nhằm tạo điều kiện cho sự phát triển bền vững của nhà trường.


Từ khóa: nhận thức trao quyền, tự chủ đại học, Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh (ĐHQG-HCM), viên chức người lao động


Perception of Empowerment Among Academic Staff in the Context of University Autonomy


Abstract:


This article analyses the perception of empowerment of academic staff at two member universities of Ho Chi Minh City National University in the context of implementing the university autonomy model. The aim is to identify and describe factors influencing empowerment perception among academic staff and analyze differences in this perception across demographic characteristics and job positions. Data were collected through structured questionnaires and interviews with 318 academic staff, selected using non-probabilistic sampling methods. Data analysis methods included Exploratory Factor Analysis, Cronbach's Alpha reliability test, descriptive statistics, T-tests, and ANOVA. Results revealed four factors of empowerment perception: self-efficacy, developmental opportunities, influence, and autonomy. Autonomy perception scored the lowest among these factors. Significant differences were found in empowerment perception among academic staff based on gender, managerial position, occupational title, and academic qualifications (at FSSH) and age groups (at FLE). These findings suggest the need for interventions from school management to enhance empowerment perception, promote autonomy and commitment among academic staff, fostering sustainable development of the institution.


Keywords: Empowerment perception, academic staff, university autonomy, Ho Chi Minh City National University.



Author's Affiliation
Article Details

Issue: Vol 9 No Online First (2025): Online First
Page No.: In press
Published: Sep 22, 2025
Section: Research Article - Social Sciences
DOI:

 Copyright Info

Creative Commons License

Copyright: The Authors. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License CC-BY 4.0., which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited.

 How to Cite
Tran, T., & Hoang, C. (2025). The perception of empowerment among faculties and staff in the context of university autonomy. VNUHCM Journal of Social Sciences and Humanities, 9(Online First), In press. Retrieved from http://stdjssh.scienceandtechnology.com.vn/index.php/stdjssh/article/view/998

 Cited by



Article level Metrics by Paperbuzz/Impactstory
Article level Metrics by Altmetrics

 Article Statistics
HTML = 0 times
Online first   = 0 times
Total   = 0 times