http://stdjssh.scienceandtechnology.com.vn/index.php/stdjssh/issue/feed VNUHCM Journal of Social Sciences and Humanities 2025-09-22T14:47:08+07:00 Hoang Ngoc Minh Chau pbthang@inomar.edu.vn Open Journal Systems http://stdjssh.scienceandtechnology.com.vn/index.php/stdjssh/article/view/998 The perception of empowerment among faculties and staff in the context of university autonomy 2025-09-22T14:47:08+07:00 Thu Thi Anh Tran anhthutranthi@hcmussh.edu.vn Chau Ngoc Minh Hoang hoangngocminhchau@hcmussh.edu.vn <p>Bài viết này tập trung phân tích nhận thức trao quyền của viên chức và người lao động (VC-NLĐ) tại hai trường đại học thành viên của Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh trong bối cảnh áp dụng mô hình tự chủ đại học. Mục tiêu là nhận diện và mô tả các yếu tố thuộc nhận thức trao quyền của VC-NLĐ, cũng như phân tích sự khác biệt trong nhận thức này giữa các nhóm dựa trên đặc điểm nhân khẩu và vị trí công việc của họ. Dữ liệu được thu thập từ phỏng vấn bản câu hỏi cấu trúc 318 VC-NLĐ, được lựa chọn theo phương pháp mẫu phi xác suất. Phương pháp phân tích dữ liệu bao gồm phân tích nhân tố khám phá, kiểm định độ tin cậy Cronbach's Alpha, và phân tích thống kê mô tả, T-test, và ANOVA. Kết quả cho thấy có bốn nhóm yếu tố nhận thức trao quyền được xác định gồm nhận thức về năng lực bản thân, nhận thức về cơ hội phát triển, nhận thức về khả năng ảnh hưởng và nhận thức về sự tự chủ. Nhận thức về sự tự chủ là yếu tố được đánh giá thấp nhất trong bố nhóm yếu tố. Có sự khác biệt trong nhận thức trao quyền ở VC-NLĐ phân theo giới tính, vị trí quản lý, chức danh nghề nghiệp và bằng cấp chuyên môn (ở trường ĐH KHXH&amp;NV) và nhóm tuổi (ở trường ĐH KTL). Kết quả này gợi ý cần có sự can thiệp từ phía nhà quản lý trường học để nâng cao nhận thức trao quyền, thúc đẩy sự tự chủ và cam kết của VC-NLĐ, nhằm tạo điều kiện cho sự phát triển bền vững của nhà trường.</p> <p><em>Từ khóa: nhận thức trao quyền, tự chủ đại học, Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh (ĐHQG-HCM), viên chức người lao động</em></p> <p><strong>Perception of Empowerment Among Academic Staff in the Context of University Autonomy</strong></p> <p><strong>Abstract:</strong></p> <p>This article analyses the perception of empowerment of academic staff at two member universities of Ho Chi Minh City National University in the context of implementing the university autonomy model. The aim is to identify and describe factors influencing empowerment perception among academic staff and analyze differences in this perception across demographic characteristics and job positions. Data were collected through structured questionnaires and interviews with 318 academic staff, selected using non-probabilistic sampling methods. Data analysis methods included Exploratory Factor Analysis, Cronbach's Alpha reliability test, descriptive statistics, T-tests, and ANOVA. Results revealed four factors of empowerment perception: self-efficacy, developmental opportunities, influence, and autonomy. Autonomy perception scored the lowest among these factors. Significant differences were found in empowerment perception among academic staff based on gender, managerial position, occupational title, and academic qualifications (at FSSH) and age groups (at FLE). These findings suggest the need for interventions from school management to enhance empowerment perception, promote autonomy and commitment among academic staff, fostering sustainable development of the institution.</p> <p><em>Keywords: Empowerment perception, academic staff, university autonomy, Ho Chi Minh City National University.</em></p> 2025-09-22T14:47:08+07:00 ##submission.copyrightStatement## http://stdjssh.scienceandtechnology.com.vn/index.php/stdjssh/article/view/1006 Dreams as the pro-introjection of the mind: Dreams in Dostoevsky’s writings analysed from Freud’s dream theory 2025-07-28T17:53:41+07:00 Uyen Nho Minh Nguyen 2156010122@hcmussh.edu.vn <p>What is the meaning of dreams? There have been several various interpretations of dreams expanding from the ‘superstitious’ viewpoint that mystifies dreams as the indication of the world of souls and spectres to the disinterested perspective that reckons them as just the ‘waste’ of mind. With the expectation to find out a scientific and realistic interpretation that values the true meaning of dreams, this paper combines the ideology of Fyodor Dostoevsky, the writer of dreams, with the theory of Sigmund Freud, one of the first psychologists that introduces a coherent and systematic theory about the meaning of dreams to state that dreams are projections of the mind. Based on Freud’s analyses of the projection of death drive and the introjection of life drive, this paper helps to shed light on the characters’ psychological structure and movement in six writings of Dostoevsky, namely the four classic novels The insulted and injured, Crime and punishment, The possessed and The brothers Karamazov; the novella Notes from underground, and the short story The dream of a ridiculous man. The article shows that Dostoevsky's characters expose intensely powerful and profound emotional experiences, much like Freud's deep psychological analyses. Objectively speaking, whether one agrees or disagrees with Dostoevsky and Freud's dark and extreme interpretations of human nature, we must acknowledge that they have provided an intriguing perspective on the human mind in its dream state.</p> 2025-07-28T17:51:19+07:00 ##submission.copyrightStatement## http://stdjssh.scienceandtechnology.com.vn/index.php/stdjssh/article/view/1057 The reason on its way of Becoming - Reading The Brothers Karamazov by F. M. Dostoevsky from Hegelian philosophy 2025-08-07T23:41:47+07:00 Uyen Nho Minh Nguyen nguyennhominhuyen@gmail.com <p>What can reason be if not precisely the becoming of reason from its own sentient, irrational past? This seems an unfamiliar argument in current research trends approaching Dostoevsky as a critic against reason. Negating such dualistic perception, Hegel’s <em>The Phenomenology of Spirit </em>reveals to us the temporal character of reason, or reason on its way of becoming, a journey of knowing evolving from observing reason, actualizing reason to real reason<em>. </em>The observing reason enters the world with friendly admiration and hopes to grasp the Notion through pure curiosity in doing scientific research; whereas the actualizing reason must struggle to survive in harsh and impoverished reality, fight for virtue over greed, and search for a way out of great misery through fervent faith. At last, the real reason determines ethical laws and proceeds to construct society and the state. At this point, the reason will transform into the moment of spirit - a new chapter of becoming opens, followed by moments of religion and absolute knowledge. From a Hegelian point of view, Dostoevsky is a phenomenologist who describes the activity of reason to us. Each character in <em>The Brothers Karamazov </em>appears not as a detached existence but entails the weight and the floating sphere of Spirit, meanwhile, their will and emotion represent the reason on its way of becoming.</p> 2025-08-07T23:39:01+07:00 ##submission.copyrightStatement##